Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Gastromand.dk | 21. november 2024

Scroll to top

Top

89 Comments

10 tegn på at du er på en dårlig restaurant

10 tegn på at du er på en dårlig restaurant
Webmasteren

Kender du det, hvor du sidder på en restaurant med en portion mad foran dig og tænker “det burde jeg have forudset”, mens du analyserer, hvordan du minimerer regningen og slipper ud hurtigst muligt?!

Nu skal det være slut med spildte restaurantkroner. Inspireret af denne artikel, får du derfor Gastromands 10 bud til at undgå de dårlige restaurantoplevelser – en gang for alle!

Gullaschsuppe lavet af ægte ungarer på græsk restaurant i Aalborg…

1. Den internationale Buffet…

Medmindre du befinder dig i Las Vegas og står i en ca. 100 m lang kø på Bellagio, så er buffet altså et fy-ord – er den ligefrem international, ja så kan du godt forvente frosne råvarer af tvivlsom kvalitet fra nær og fjern, der har stået og boblet i flere timer og kun ventet på dig. Der findes simpelthen så få gode buffeter derude, at du er bedre tjent ved at følge denne tommelfingerregel og konsekvent at gå udenom dem.

2. Tre retter for 99,- …

Jeg har tidligere beskrevet hvordan turistfælderne langs Ved Stranden og i Jomfru Ane gade i Aalborg, ligger som perler på en snor og lokker med den ene fantastiske 3-retters menu efter den anden – altså for 99 kroner. Der kunne lige så godt stå “hold dig langt væk, vi bruger kun de aller dårligste og billigste råvarer – Vores kokke? Dem rekrutterer vi skam fra McDonalds”…

3. Det endeløse menukort…

Overså du det blinkende advarselsskilt, sidder du formentlig nu med et menukort på størrelse med Karnovs Lovsamling. Og hvorfor er valgmuligheder nu noget negativt? Jo, slår vi fornuften til et øjeblik, giver det jo sig selv, at det ikke er muligt at have friske rejer, muslinger, hummere, torsk, rødspætte, kyllingebryst, oksemørbrad, kalvefilet, svinemørbrad osv. osv. i en restaurant med 50 gæster. Senest oplevede jeg det på egen krop, da jeg fik serveret frosne blåmuslinger fra Thailand på en “restaurant” ca. 10 m fra Limfjorden og sidder du med det endeløse menukort, kan du forvente det samme.

 

Har du ikke styr på dit toilet, har du ikke styr på dit køkken – and thats a fact!

4. Noget for enhver smag…

Indrømmet – jeg har været på Gran Canaria… Til gengæld kommer jeg ikke tilbage inden for de næste 30-40 år. Hvorfor?  Bl.a. fordi det næsten er umuligt at opdrive en autentisk restaurant. “Noget for enhver smag”-problematikken ligger i umiddelbar forlængelse af det endeløse menukort. Fænomenet er specielt udbredt i områder med mange turister og er det klareste tegn på, at turistfælden netop er klappet omkring dig. Ingen lokal kærlighed i køkkenet men kun én stor helgardering med pizza, moussaka, gullasch og en parodi på bøf bearnaise. Sydpå kan du endda være så heldig at opleve prikken over i’et, når menukortet med noget for enhver smag er oversat til engelsk, tysk, hollandsk og “skandinavisk”!

5. Brødet er ikke hjemmebagt…

Du har afgivet din bestilling og det er blevet tid til at læne sig tilbage og blive forkælet. Ind kommer en kurv med det kridhvideste hvedebrød, som du lige så godt selv kunne være gået i Netto efter for efterfølgende at varme (ikke bage). Og brødet bliver naturligvis flankeret af de dejlige små smørbrikker.

6. Der er ikke mere toiletpapir…

Dejbollen vokser i maven på dig og du må en tur på det lille hus. Her løber du ind i endnu et tegn: Har du ikke styr på dit toilet, har du ikke styr på dit køkken – and that’s a fact!

7. Årstidens frugt er jordbær året rundt…

Det er blevet desserttid og sætningen “en god dessert kan redde ethvert måltid” kører på repeat i dit hoved. Til din overraskelse er “årstidens frugt” som akkompagnerer din isbombe jordbær og hindbær – alt imens sneen vælter ned udenfor. De “spæde salatblade” som udgjorde sæsonens grønt til forretten burde nok have advaret dig. Begge dele er symptomer på en fundamental mangel på forståelse for sæson og madlavning.

8. Smagte det godt?

Denne deler muligvis vandene, men faktum er, at de ikke behøver spørge (og heller ikke gør det) på de gode restauranter.

9. Byens bedste…

Hvor mange gange har du spist Byens bedste burger eller Byens bedste tapas og rent faktisk tænkt “Det her må sgu være byens bedste…” Nej vel?!

Har en restaurant brug for at skrive byens bedste, er det med statsgaranti IKKE byens bedste – og den er lige så skudsikker som den med toiletpapiret. Som de siger i tv-branchen: Show it, don’t tell it!

10. Der stod Jensen’s over døren, da du gik ind!

Det her taler vist for sig selv…

Skræmmende lang kø foran Jensen's i Gøteborg!

Skræmmende, kø foran Jensen’s i Gøteborg…

 

Kom selv med flere bud i kommentarfeltet…

 

Stik os en kommentar

Comments

  1. Berrit

    Når man bliver bedt om at betale inden maden kommer! Som igår på Cafe Kellerdirk – vi skulle have løbet, men gjorde det desværre ikke. Til gengæld fik vi “Byens Bedste Cafe Burger” krydret med et sort krøllet hår, brød der efterlod vores ganer blødende og vand serveret i plastikflaske fra undergrunden i Frederiksberg!

  2. Peer Møller Hansen

    Punkt 10 kan man droppe, hvis man sikrer sig at der står “Jensens fiskerestaurant”.

  3. Pernille paulsen

    3 retters menu på Natalie

  4. Sara Azarli

    Det er temmelig simpelt! Er der ingen overskud på maden er der ikke råd til lønninger, husleje mm. Kan man få en 3- retters til 99kr er det dårlig forretning – medmindre det koster dem ca. 5kr at fremstille hver ret ! Det siger lidt om hvad kvaliteten er og den er med GARANTI ikke friskfanget/slagtet mm.

  5. Sisse Lee

    Den med toiletterne passer altså ikke helt i Kina :) og der er billeder nu også meget rart!
    Men det kommer selvf også an på hvad man ser som god mad. Efter et år i USA kan en grumset pølsevogn være ret delikat!
    Et dårlig spisested er også dem der har noget der minder om facere stående udenfor til at jage kunder ind. Hvis stedet er godt skal folk nok selv komme rendende!

  6. julie

    Totalt uenig her. Jeg har spist på mange restauranter, der har haft et kæmpe udvalg af retter, på masser af buffet samt fået masser af billige 3-retters-menuer. Og jeg har faktisk sjældent været utilfreds. Jeg er altid gået derfra og tænkt ‘Her skal jeg tilbage’. Hvorimod de dyrere steder med meget småt menukort og meget dyre 3-retters ikke har smagt af en skid.
    Det handler ikke så meget om råvarernes oprind. Jeg kan personligt fremstille en menu, der er en konge værdig af varer fra Netto til en flad halvtredser. Det kan en god restaurant også. Og så får man en ordentlig portion, Og så det at foretrække fremfor noget forfinet pis man giver en halv bondegård for.

    Self skal man ikke spise på urene steder, men prisen og størrelsen på menukortet eller det faktum at der er buffet, er IKKE grunde til at gå forbi en restaurant. Så kommer man til at gå glip af meget.

    Og i øvrigt er Jensens Bøfhus også et udmærket spisested.

    • Hej Julie.

      Den påstand kræver sgu beviser – kan du nævne nogle af de restauranter, du tænker på? :)

      • Kasper

        @Webmasteren

        Jeg tillader mig, at citere Julie “Og i øvrigt er Jensens Bøfhus også et udmærket spisested.” – Skal vi lige dvæle lidt ved den kommentar ?!

      • dmminion

        Touché…

      • Christian

        Det handler vel ligeså meget om opdragelse i Julies tilfælde.
        Hvis hun er en del af “den danske madkultur” opflasket med fryselasagne fra netto og med smagsløgene dybt begravet i pengepungen har hun aldrig forstået ideen ved at skabe et måltid ud fra tanken om nydelse og oplevelse frem for et nødvendigt onde for overlevelse.
        Der vil altid være forskel på kvalitet og kvalitet koster nu engang en lille smule mere end kvantitet og discountprodukter.
        Mange supermarkeder har fået danskerne overbevist om at discount er lige så godt som en mærkevarer og alt skal koste kun 10,-kr. Så hvis man er afkom af denne generation er man vokset op med smagen af lort i munden, og derved stiller man sig så også tilfreds med denne smag når man vælger at spendere penge på et måltid mad. Både ude og hjemme.

    • BeardFoxHat

      Til Julie
      HA HA HA… HA HA HA… Morsomt, meget morsomt! NB. Jeg havde faktisk skrevet flere linier om smag, penge og størrelse af portioner m.m men ender med at citere dig meget sigende og rammende “Jensens Bøfhus™”

    • Chris Schack

      Er du kok Julie for det håber jeg ikke når du kan sige at Jensen bøfhus er godt

    • Benzin

      Julie,

      Typisk ukritisk nordjysk attItude! “Ja det kan spises, og der er nok af det!”

    • Pyroteknikkeren

      “Det handler ikke så meget om råvarernes oprind”- har du slået hovedet?? JO DET GØR!! det hedder respekt for råvarerne. Noget der burde betyde ALT for en kok. det er meget muligt at du ikke selv er kok, men de kokke der, ikke bare frivilligt men med fornøjelse, benytter sig jordbær i december og spæd salat i januar burde ikke bare skamme sig. de burde brænde forstykker og kokkehuer og aldrig sætte benene i et køkken igen.

  7. Smed

    Når der er plastikblomster i vinduet!

  8. AKM

    Synes altså stadig også det er top kikset med numre udfra retterne… Med mindre det er et pizzaria self, hvor de forresten heller ikke altid selv har styr på hvilke pizzaer, der hører til hvilke numre (af bitter erfaring siger jeg altid pizzaens navn og ikke dens nummer!)

    • Jeg bruger altid nummer for har ikke oplevet nogen der kan huske navnet på pizzaerne ….

  9. Morten Kjeldsen Kusk

    Når der er billeder af maden enten udenfor eller på menukortet!

    • Og endnu bedre billeder af mad indeholdende ingredienser der ikke indgår i maden på menukortet, har heldigvis kun oplevet det på en usselt pizzaria, meeen …

      • Ja det er sgu en klassiker! :)

  10. Jeppe

    Vil gerne lige advare mod en lokal Aalborg fælde.
    Folkets Parlament (overfor Nordkraft). Super hyggeligt lokale, men verdens værste brunch.

    Kold og bastant “æggestand” med branket lufttørret skinke.
    Daggammel udskåret frugt.
    Køleskabskold og tør supermarkeds rugbrød.
    Genopvarmet tør pandekage.

    Folkets Parlament har i øvrigt den fine service, at skulle man tillade sig at pointere ovenstående forhold, får man besked om at man nok bare er for krævende…

    Så tak for kaffe (den var faktisk udmærket)…

    • Hanna

      Vi har spist brunch på Folkets flere gange, og vi anbefaler det rigtig gerne. Betjeningen har været i top og maden rigtig lækker.
      Man får det hele for 99 kr og det er altså inklusiv kaffe ad libitum.
      Kan det her måske handle om, at du ønsker 5 stjernet Michelin gourmet mad til byens billigste pris. Er du også typen, der handler i Netto og er sur over manglende service?

      • Betina

        helt uafhængigt af forventninger og pris kan maden altså godt smage dårligt. Og det er da fuldstændig ligegyldigt hvad prisen er – der skal stadig være en hvis form for service, hvis man ønsker tilbagevendende kunder. Hilsen en tidligere netto ansat.

    • Pernille

      Pkt 8 er da i dén grad noget vrøvl:

      Måske den skulle omformuleres til, at på gode restauranter spørger personalet og er tilmed oprigtigt interesserede i at høre svaret. Senest erfarede jeg dette på Falsled Kro.

      Det er især de sande klammerter i restaurantverdenen, hvor der ikke spørges. Jeg forstår egentlig godt personalet. Men de sjældne gange det er sket, jeg er røget i sådan en ulækker fælde, får de nu min mening alligevel.

  11. Det første billede med den græske restaurant minder mig om en oplevelse for 3 måneder siden.

    Jeg elsker normalt græsk mad, men jeg har aldrig haft så dårlig en oplevelse, som en unavngiven græsk restaurant i Aarhus. Jeg endte med at betale 300 kroner for friturestegte frosne rejer, tzatziki, brød og græske frikadeller. Det var virkelig en dårlig oplevelse. Der er flere af punkterne, som jeg ville ønske at jeg vidste dengang.

    Du glemte et punkt: Der er ingen (lokale) gæster.
    Det er et af de bedste måder at vurdere om det er en god restaurant. Hvis en restaurant er tom klokken 18, så går jeg uden om den.

    • Helt enig i det sidste punkt Andreas – vi skal snart have lavet en V2:)

      Hvorfor vil du ikke ud med navnet på restauranten – det lyder da som noget der kræver en advarsel?

      • Jeg overgiver mig. Det er restaurant zeus ved sønder allé i Aarhus.

      • Tobias

        Oh shit, tjek deres hjemmeside (under menu), det er næsten for vildt – på en meget ubehagelig måde.

  12. Tina Bach

    Hmm – faldt over din artikel
    Get the point – vil blot kommenterer at Ejeren af Hos Costa er fra Ungarn !!!
    Altid fedt at sætte sig ind i sådan noget…
    Ville være synd og skam at han ikke måtte drive græsk restaurant – for med de restriksioner ville der lukke 2/3 af alle Danske Pizzaria…… Så det !!

    • Hej Tina,

      tak for din kommentar. Du har ganske ret i, at der ikke er noget problem i at en ungarer driver græsk restaurant og at det absolut INTET siger om kvaliteten af maden. Hvis det var det vi mente, ville vi også mene at Rasmus Oubæk ikke kunne køre et bistro-køkken.
      Men gullasch-suppe på en græsk restaurant?? Nej vel?
      Ligesom der heller ikke skal serveres bøf bearnaise på et pizzaria…

  13. jesper

    Brug af begrebet “gourmet” er efterhånden også begyndt at signalere dårlig mad. Det har downtown bla bidraget til

    • Helt enig Jesper! 3 retter for 300 = gourmet :)

  14. KK

    Ruths Hotel har nu ogs en killer morgen buffet, med bla, æg på minuttet……….

    • Ja den har jeg også hørt meget godt om:)

  15. Flemming

    Haha, true that.

    Det minder mig om Børkop Vandmølle(mener jeg det hedder). Havde aldrig hørt om stedet, før jeg spiste der, men damn noget lækkert mad, de disker op med der.

  16. Felix E. Drud

    Advarselslamperne burde også blinke når tjeneren ikke ved hvad de forskellige retter er, eller består af.

  17. Peter Bros Nissen

    Min kone plejer at sige, at kvaliteten af bødet er en indikator på kvaliteten af maden. Og hygiejnen på toilettet er en indikator på hygiejnen i køkkenet…

  18. Der mangler et s i Årstiden.

  19. Fed artikel og jeg brød ud i latter, da jeg nåede ned til pkt. 10.

    Generelt forsøger jeg altid at undgå turistfælder, alligevel blev jeg fanget i en i Berlin; en tapas restaurant Las Olas som jeg ellers havde læst positivt om, men sikke en skuffelse pris og kvalitet hang ikke sammen.

    I den modsatte ende af prisskalaen spiste vi to gange på en indonesisk/asiatisk restaurant lige ved Alexanderplatz, hvor jeg den ene aften nød 12 stk. sushi til kun 8,7 euro, frisk og afsindig høflig betjening. Og for at bekræfte pkt. 3; på restauranten i Berlin “Der Hahn ist tot” er der også kun sæsonaktuelle varer på menuen og udvalget er minimalt, til gengæld er det godt.

    • Spiste også fantastisk indisk mad i Berlin for et par år siden – og det kostede ik’ en skid! :)

  20. Jens

    Hvorfor er der kø uden for Jensen’s på billedet?
    Er det deres “Vamos a la Bøfhus”, der trækker fulde huse?

    • Det må du nok spørge om Jens… Jeg var selv så overrasket (læs: skræmt), at jeg blev nødt til at tage billedet:)

Submit a Comment