10 tegn på at du er på en dårlig restaurant
Kender du det, hvor du sidder på en restaurant med en portion mad foran dig og tænker “det burde jeg have forudset”, mens du analyserer, hvordan du minimerer regningen og slipper ud hurtigst muligt?!
Nu skal det være slut med spildte restaurantkroner. Inspireret af denne artikel, får du derfor Gastromands 10 bud til at undgå de dårlige restaurantoplevelser – en gang for alle!
1. Den internationale Buffet…
Medmindre du befinder dig i Las Vegas og står i en ca. 100 m lang kø på Bellagio, så er buffet altså et fy-ord – er den ligefrem international, ja så kan du godt forvente frosne råvarer af tvivlsom kvalitet fra nær og fjern, der har stået og boblet i flere timer og kun ventet på dig. Der findes simpelthen så få gode buffeter derude, at du er bedre tjent ved at følge denne tommelfingerregel og konsekvent at gå udenom dem.
2. Tre retter for 99,- …
Jeg har tidligere beskrevet hvordan turistfælderne langs Ved Stranden og i Jomfru Ane gade i Aalborg, ligger som perler på en snor og lokker med den ene fantastiske 3-retters menu efter den anden – altså for 99 kroner. Der kunne lige så godt stå “hold dig langt væk, vi bruger kun de aller dårligste og billigste råvarer – Vores kokke? Dem rekrutterer vi skam fra McDonalds”…
3. Det endeløse menukort…
Overså du det blinkende advarselsskilt, sidder du formentlig nu med et menukort på størrelse med Karnovs Lovsamling. Og hvorfor er valgmuligheder nu noget negativt? Jo, slår vi fornuften til et øjeblik, giver det jo sig selv, at det ikke er muligt at have friske rejer, muslinger, hummere, torsk, rødspætte, kyllingebryst, oksemørbrad, kalvefilet, svinemørbrad osv. osv. i en restaurant med 50 gæster. Senest oplevede jeg det på egen krop, da jeg fik serveret frosne blåmuslinger fra Thailand på en “restaurant” ca. 10 m fra Limfjorden og sidder du med det endeløse menukort, kan du forvente det samme.
Har du ikke styr på dit toilet, har du ikke styr på dit køkken – and thats a fact!
4. Noget for enhver smag…
Indrømmet – jeg har været på Gran Canaria… Til gengæld kommer jeg ikke tilbage inden for de næste 30-40 år. Hvorfor? Bl.a. fordi det næsten er umuligt at opdrive en autentisk restaurant. “Noget for enhver smag”-problematikken ligger i umiddelbar forlængelse af det endeløse menukort. Fænomenet er specielt udbredt i områder med mange turister og er det klareste tegn på, at turistfælden netop er klappet omkring dig. Ingen lokal kærlighed i køkkenet men kun én stor helgardering med pizza, moussaka, gullasch og en parodi på bøf bearnaise. Sydpå kan du endda være så heldig at opleve prikken over i’et, når menukortet med noget for enhver smag er oversat til engelsk, tysk, hollandsk og “skandinavisk”!
5. Brødet er ikke hjemmebagt…
Du har afgivet din bestilling og det er blevet tid til at læne sig tilbage og blive forkælet. Ind kommer en kurv med det kridhvideste hvedebrød, som du lige så godt selv kunne være gået i Netto efter for efterfølgende at varme (ikke bage). Og brødet bliver naturligvis flankeret af de dejlige små smørbrikker.
6. Der er ikke mere toiletpapir…
Dejbollen vokser i maven på dig og du må en tur på det lille hus. Her løber du ind i endnu et tegn: Har du ikke styr på dit toilet, har du ikke styr på dit køkken – and that’s a fact!
7. Årstidens frugt er jordbær året rundt…
Det er blevet desserttid og sætningen “en god dessert kan redde ethvert måltid” kører på repeat i dit hoved. Til din overraskelse er “årstidens frugt” som akkompagnerer din isbombe jordbær og hindbær – alt imens sneen vælter ned udenfor. De “spæde salatblade” som udgjorde sæsonens grønt til forretten burde nok have advaret dig. Begge dele er symptomer på en fundamental mangel på forståelse for sæson og madlavning.
8. Smagte det godt?
Denne deler muligvis vandene, men faktum er, at de ikke behøver spørge (og heller ikke gør det) på de gode restauranter.
9. Byens bedste…
Hvor mange gange har du spist Byens bedste burger eller Byens bedste tapas og rent faktisk tænkt “Det her må sgu være byens bedste…” Nej vel?!
Har en restaurant brug for at skrive byens bedste, er det med statsgaranti IKKE byens bedste – og den er lige så skudsikker som den med toiletpapiret. Som de siger i tv-branchen: Show it, don’t tell it!
10. Der stod Jensen’s over døren, da du gik ind!
Det her taler vist for sig selv…
Kom selv med flere bud i kommentarfeltet…
Stik os en kommentar
-
Når man bliver bedt om at betale inden maden kommer! Som igår på Cafe Kellerdirk – vi skulle have løbet, men gjorde det desværre ikke. Til gengæld fik vi “Byens Bedste Cafe Burger” krydret med et sort krøllet hår, brød der efterlod vores ganer blødende og vand serveret i plastikflaske fra undergrunden i Frederiksberg!
-
Punkt 10 kan man droppe, hvis man sikrer sig at der står “Jensens fiskerestaurant”.
-
3 retters menu på Natalie
-
Det er temmelig simpelt! Er der ingen overskud på maden er der ikke råd til lønninger, husleje mm. Kan man få en 3- retters til 99kr er det dårlig forretning – medmindre det koster dem ca. 5kr at fremstille hver ret ! Det siger lidt om hvad kvaliteten er og den er med GARANTI ikke friskfanget/slagtet mm.
-
Den med toiletterne passer altså ikke helt i Kina :) og der er billeder nu også meget rart!
Men det kommer selvf også an på hvad man ser som god mad. Efter et år i USA kan en grumset pølsevogn være ret delikat!
Et dårlig spisested er også dem der har noget der minder om facere stående udenfor til at jage kunder ind. Hvis stedet er godt skal folk nok selv komme rendende! -
Totalt uenig her. Jeg har spist på mange restauranter, der har haft et kæmpe udvalg af retter, på masser af buffet samt fået masser af billige 3-retters-menuer. Og jeg har faktisk sjældent været utilfreds. Jeg er altid gået derfra og tænkt ‘Her skal jeg tilbage’. Hvorimod de dyrere steder med meget småt menukort og meget dyre 3-retters ikke har smagt af en skid.
Det handler ikke så meget om råvarernes oprind. Jeg kan personligt fremstille en menu, der er en konge værdig af varer fra Netto til en flad halvtredser. Det kan en god restaurant også. Og så får man en ordentlig portion, Og så det at foretrække fremfor noget forfinet pis man giver en halv bondegård for.Self skal man ikke spise på urene steder, men prisen og størrelsen på menukortet eller det faktum at der er buffet, er IKKE grunde til at gå forbi en restaurant. Så kommer man til at gå glip af meget.
Og i øvrigt er Jensens Bøfhus også et udmærket spisested.
-
Til Julie
HA HA HA… HA HA HA… Morsomt, meget morsomt! NB. Jeg havde faktisk skrevet flere linier om smag, penge og størrelse af portioner m.m men ender med at citere dig meget sigende og rammende “Jensens Bøfhus™” -
Er du kok Julie for det håber jeg ikke når du kan sige at Jensen bøfhus er godt
-
Julie,
Typisk ukritisk nordjysk attItude! “Ja det kan spises, og der er nok af det!”
-
“Det handler ikke så meget om råvarernes oprind”- har du slået hovedet?? JO DET GØR!! det hedder respekt for råvarerne. Noget der burde betyde ALT for en kok. det er meget muligt at du ikke selv er kok, men de kokke der, ikke bare frivilligt men med fornøjelse, benytter sig jordbær i december og spæd salat i januar burde ikke bare skamme sig. de burde brænde forstykker og kokkehuer og aldrig sætte benene i et køkken igen.
-
-
Når der er plastikblomster i vinduet!
-
Synes altså stadig også det er top kikset med numre udfra retterne… Med mindre det er et pizzaria self, hvor de forresten heller ikke altid selv har styr på hvilke pizzaer, der hører til hvilke numre (af bitter erfaring siger jeg altid pizzaens navn og ikke dens nummer!)
-
Jeg bruger altid nummer for har ikke oplevet nogen der kan huske navnet på pizzaerne ….
-
-
Når der er billeder af maden enten udenfor eller på menukortet!
-
Vil gerne lige advare mod en lokal Aalborg fælde.
Folkets Parlament (overfor Nordkraft). Super hyggeligt lokale, men verdens værste brunch.Kold og bastant “æggestand” med branket lufttørret skinke.
Daggammel udskåret frugt.
Køleskabskold og tør supermarkeds rugbrød.
Genopvarmet tør pandekage.Folkets Parlament har i øvrigt den fine service, at skulle man tillade sig at pointere ovenstående forhold, får man besked om at man nok bare er for krævende…
Så tak for kaffe (den var faktisk udmærket)…
-
Vi har spist brunch på Folkets flere gange, og vi anbefaler det rigtig gerne. Betjeningen har været i top og maden rigtig lækker.
Man får det hele for 99 kr og det er altså inklusiv kaffe ad libitum.
Kan det her måske handle om, at du ønsker 5 stjernet Michelin gourmet mad til byens billigste pris. Er du også typen, der handler i Netto og er sur over manglende service?-
helt uafhængigt af forventninger og pris kan maden altså godt smage dårligt. Og det er da fuldstændig ligegyldigt hvad prisen er – der skal stadig være en hvis form for service, hvis man ønsker tilbagevendende kunder. Hilsen en tidligere netto ansat.
-
-
Pkt 8 er da i dén grad noget vrøvl:
Måske den skulle omformuleres til, at på gode restauranter spørger personalet og er tilmed oprigtigt interesserede i at høre svaret. Senest erfarede jeg dette på Falsled Kro.
Det er især de sande klammerter i restaurantverdenen, hvor der ikke spørges. Jeg forstår egentlig godt personalet. Men de sjældne gange det er sket, jeg er røget i sådan en ulækker fælde, får de nu min mening alligevel.
-
-
Det første billede med den græske restaurant minder mig om en oplevelse for 3 måneder siden.
Jeg elsker normalt græsk mad, men jeg har aldrig haft så dårlig en oplevelse, som en unavngiven græsk restaurant i Aarhus. Jeg endte med at betale 300 kroner for friturestegte frosne rejer, tzatziki, brød og græske frikadeller. Det var virkelig en dårlig oplevelse. Der er flere af punkterne, som jeg ville ønske at jeg vidste dengang.
Du glemte et punkt: Der er ingen (lokale) gæster.
Det er et af de bedste måder at vurdere om det er en god restaurant. Hvis en restaurant er tom klokken 18, så går jeg uden om den. -
Hmm – faldt over din artikel
Get the point – vil blot kommenterer at Ejeren af Hos Costa er fra Ungarn !!!
Altid fedt at sætte sig ind i sådan noget…
Ville være synd og skam at han ikke måtte drive græsk restaurant – for med de restriksioner ville der lukke 2/3 af alle Danske Pizzaria…… Så det !! -
Brug af begrebet “gourmet” er efterhånden også begyndt at signalere dårlig mad. Det har downtown bla bidraget til
-
Haha, true that.
Det minder mig om Børkop Vandmølle(mener jeg det hedder). Havde aldrig hørt om stedet, før jeg spiste der, men damn noget lækkert mad, de disker op med der.
-
Advarselslamperne burde også blinke når tjeneren ikke ved hvad de forskellige retter er, eller består af.
-
Min kone plejer at sige, at kvaliteten af bødet er en indikator på kvaliteten af maden. Og hygiejnen på toilettet er en indikator på hygiejnen i køkkenet…
-
Der mangler et s i Årstiden.
-
Fed artikel og jeg brød ud i latter, da jeg nåede ned til pkt. 10.
Generelt forsøger jeg altid at undgå turistfælder, alligevel blev jeg fanget i en i Berlin; en tapas restaurant Las Olas som jeg ellers havde læst positivt om, men sikke en skuffelse pris og kvalitet hang ikke sammen.
I den modsatte ende af prisskalaen spiste vi to gange på en indonesisk/asiatisk restaurant lige ved Alexanderplatz, hvor jeg den ene aften nød 12 stk. sushi til kun 8,7 euro, frisk og afsindig høflig betjening. Og for at bekræfte pkt. 3; på restauranten i Berlin “Der Hahn ist tot” er der også kun sæsonaktuelle varer på menuen og udvalget er minimalt, til gengæld er det godt.
-
Hvorfor er der kø uden for Jensen’s på billedet?
Er det deres “Vamos a la Bøfhus”, der trækker fulde huse?
Comments