Gastromand.dk | 14. August 2018

Top

6 kommentarer

Anmeldelse: Spis Vilde Planter

Spis Vilde Planter
Locht

Noma, Geranium og senest Kadeau, restauranter der alle har gjort en √¶re ud af at praktisere nynordisk gastronomi. De sidste 10 √•r har Noma under ledelse af Ren√© Redzepi og Claus Meyer gjort deres til at introducere danskerne for ‚ÄĚnye‚ÄĚ r√•varer p√• tallerkenen. Heriblandt skovsyre, havesyre og skovm√¶rke, desuden alskens ting fra jord og hav, som vi helt havde glemt eksisterede i og omkring vores lille land.

Forfatterne Edith Agerbo & Dorte K. Rhode Nissen, pr√łver i denne bog at tr√¶kke det hele lidt ned p√• jorden igen. S√•ledes er det nu l√¶serens opgave at g√• p√• tur i det fri og selv finde mange af de krydderurter og r√•varer der g√łr det nye nordiske k√łkken unikt.

Hindbær

Almindeligt hindb√¶r – Hindb√¶rroulade…

Desuden har de allieret sig med Lisbeth Ankersen der via sit arbejde er blevet bogens ‚ÄĚsmager‚ÄĚ, og er den som skal v√¶re med til at finde forbindelsen fra jord til bord.

F√łrsteh√•ndsindtryk

Spis vilde planter er en fin lille bog, designet til at alle kan g√• ud i naturen og finde vilde planter, eller i hvert fald g√łre et fors√łg. Bogen har en st√łrrelse der g√łr, at den er nem at tage med ud p√• skovtur, og dens opbygning g√łr, at man med lidt t√•lmodighed, kan finde mange af planterne der er beskrevet. Som titlen angiver er der tale om, at vi skal spise vilde planter, men smager de godt? Og hvilke velsmagende opskrifter findes der egentlig?

Det nye sort indenfor nynordisk gastronomi - Havtorn

Havtornshots…

Struktur

Bogen er ganske fint bygget op. Indledningsvis er der en kort beskrivelse af planters generelle opbygning, samt regler for indsamling. Forfatterne l√¶gger v√¶gt p√• at vi skal respektere den natur vi f√¶rdes i og dermed ogs√• ‚ÄĚh√łste b√¶redygtigt‚ÄĚ. Herefter f√łlger der tre √•rstider, for√•r, sommer og efter√•r, idet der ikke samles om vinteren. Bogen beskriver i disse tre afsnit, 52 arter af spiselige vilde planter, med tilh√łrende opskrift til hver enkelt.

Kveller, bedre kendt som salturt

Kvellert√¶rte…

Billeder og tegninger

Der er fine billeder og tegninger til hver af de 52 planter der beskrives i bogen. Alle er varierede og det er til at se, hvad der foreg√•r. Dog synes jeg sj√¶ldent, at det var den anrettede mad der var det mest inspirerende, men i h√łj grad mere de tegnede illustrationer, der gjorde det nemmere at se hvilken plante der her var tale om.

Vand-mynte

Kornotto tilsmagt med vandmynte

Opskrifter

Hvilke opskrifter kan man s√• f√• ud af vilde planter? Bogen d√¶kker som sagt over 52 opskrifter, her i blandt “br√¶ndellebr√łd”, kvellert√¶rte, gr√łnne frikadeller og “havtornshots”. Ikke just de mest maskuline anretninger, men s√• igen, vi har at g√łre med en plantebog. Problemet er bare lidt at det hele virker noget kedeligt. Et eksempel er ‚ÄĚopskriften‚ÄĚ med det nordiske hvidl√łg, bedre kendt som ramsl√łget. Her laves der en cremesuppe p√• pastinak og porre, og det eneste ramsl√łget egentlig er der for, er for at blive drysset over til sidst. Dette g√łr sig g√¶ldende ved mange af opskrifterne, hvor urter og planter som er indsamlet over lange timer, blot bliver statister, i hvad der ellers sikkert kunne v√¶re blevet rigtig godt. Jeg ved skam heller ikke hvordan vand-mynte skal bruges, men n√•r det s√• bare l√¶gges som pynt p√• en salat t√¶nker man alts√• lidt‚Ķ – hmpf!

S√łdsk√¶rm

R√łdtunge med laksefyld og s√łdsk√¶rm

Dommen

Jeg bliver nok aldrig den store botaniker, men det er heller ikke det “Spis Vilde Planter” indbyder til. Det er en fin lille bog som alle kan g√• til og som er et godt opslagsv√¶rk hvis man skal p√• udkig i skoven en dag. Det er tydeligt at forfatterne ved rigtig meget om planter/natur og har respekt for disse. Dog er det noget √¶rgerligt at den ‚ÄĚsmager‚ÄĚ de har haft p√• sidelinjen ikke har bidraget med mere, idet jeg tror der ville kunne have kommer mange flere l√¶kre retter ud af det. Men igen bogens form√•l er heller ikke til at man skal lege Ren√© Redzepi derhjemme og v√¶re den store flottenheimer, men derimod bare give det hele en chance og selv g√• p√• opdagelse. For et eller andet sted er det stadigt lidt bl√¶ret at sige, at man har lavet en syresalat. Men en tro Gastromand kogebog bliver det dog aldrig.

skala 3

Forfatter Edith Agerbo & Dorte K. Rhode Nissen
Fotos og illustrationer: S√łren Fiskaali Gammelmark & Bente Eriksen