Roskilde 2019: Udfordrer gæsterne med orange øl og grønne madvalg
Klimavalget er rykket fra stemmesedlerne til spisesedlerne, og det var i år endnu nemmere at træffe de gode mad-beslutninger – uden at skulle gå på bekostning med tømmermænd og festival-cravings.
Roskilde Festival er kendt for at være first mover på alt fra musiknavne til nye, kulturelle koncepter. Men Nordens største festival finder også nye måder at tænkte bæredygtighed og økologi ind i festivalens madscene.
For det første er der efterhånden et langt større udvalg af vegetariske og veganske alternativer, og samtidig har festivalen gjort det lettere for gæsterne at vælge måltider efter, hvor stort et CO2-aftryk de efterlader.
Det har også sat sit præg på Gastromands dækning af Roskilde Festival i år, hvor vi er blevet udfordret på vores vaner og opfattelse af, hvad et klassisk festival-måltid består af.
Hvis du vil udvide din madhorisont på festivalen næste år, kan vi anbefale dig at deltage på Roskilde Festivals Food Tours. Her kommer du omkring en masse forskellige madboder og bliver indviet i de valg, de mange madboder træffer for at stykke den perfekte festivalmenu sammen.
Burgeren
Ingen festival uden en festival-burger (om dagen). Vi prøvede faktisk rigtig mange “klassiske” bøf-burgere under festivalen, fra både Halifax til Hungry Dane og Cock’s & Cows – men den klare favorit endte med at være Meyer’s flæskestegssandwich.
Denne “burger” kombinerer perfekt de forskellige smagsnoter fra den salte flæskesteg til den syrlige rødkål og det søde æble. Alt sammen holdt godt sammen af Meyer’s egne surdejsboller og rigeligt mayo. Der var ikke en finger at sætte – og vi kan afsløre, at vi spiste den mere end én gang!
Den politisk korrekte
Det var som sagt ikke svært at træffe politiske korrekte klimavalg på festivalen i år. De mange madboder havde virkelig oppet sig på udbud af vegetariske og veganske valg. Og også emballagen var så miljørigtig, at den faktisk i ét tilfælde endte med at gå i opløsning med den chili-sin-carne, der blev serveret i den(!).
Værd at bemærke er også Spoon’s ButterNoChicken (en butter chicken uden kylling), som smagte så godt, at den ikke lod sig efterlade nogen mangel på kød.
Skal der vælges en vinder, må det blive den veganske tofu-pølse fra Den Økologiske Pølsemand. En perfekt festivalsnack, der smagte næsten som den ægte vare.
Tømmermændsdræberen
Ingen tvivl om denne kategori: Snack & Blues’ Halloumiburger! En sød briochebolle holder på en fritteret halloumiskive OG en skive almindelig ost, imellem sprød salat, soltørrede tomater og rigelig med aioli. Salt, fedt og perfekt til tredjedagstømmermændene.
Den eksotiske
Et mix af Hawaii og Hakuna Matata vinder festivalens eksotiske pris. I Food Court kunne man udfordre sig selv med Syngja’s “bug shots” eller krydre OLIOLIs hawaianske poke bowls med et drys sprøde insekter – og det måtte vi selvfølgelig prøve! Vi blev meget positivt overraskede over, hvor fint det sprøde topping matchede tofuen, og er man ny på insekter (som os) er det et rigtig fint sted at starte.
Tørstslukkeren
Tuborg har i år lanceret en økologisk øl i samme serie som Tuborg Rå særligt til Roskilde Festival: Tuborg Orange. Øllen er en tørhumlet pilsner med eksotiske noter og en frugtagtig friskhed, der gjorde den perfekt som festivaløl. Vi håber, at den kan blive en fast del af festivalen fremover.
Overraskelsen
Årets overraskelse blev Kevin Veegan fra Cock’s & Cows – en vegansk burger, der gjorde det lige så godt (måske endda bedre) som en “rigtig” okseburger. Bøffen består af en blanding af rødbede og kikærter, som sammen med tacoskaller gør konsistensen fuldstændig lig en burgerbøf. Samtidig har Cock’s & Cows fundet en opskrift på en vegansk aioli, der fungerer perfekt som mayo imellem den bløde bolle. Vi var blæst bagover – det er ikke sidste gang, vi sætter tænderne i en vegansk burger!
Crowdpleaseren
Spaghetti-boden på Roskilde er og bliver en festival-klassiker. Til en flad 50’er kan man spise sig dejligt mæt i en god portion pasta bolognese, og den smager fuldstændig som den har gjort det hvert år. Den eneste ændring er prisen, som er steget lidt igennem årene, men som stadig er utrolig fair.
Spaghetti-boden er den madbod på Roskilde, der kan generere den største FOMO – som fast festivalgænger er man nødt til at nå vejen forbi. Og derfor vinder Spaghetti50 Crowdpleaser-prisen.
Det er med en voldsom mængde Roskilde-blues at mad-tilbageblikket på årets festival bliver skrevet, og vi glæder os allerede til at komme afsted igen og opleve de nye tiltag, som Roskilde Festival og de fantastiske madboder har fundet på.
Kommentarer