Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Gastromand.dk | 23. juli 2019

Scroll to top

Top

Ingen kommentarer

Roskilde Festival 2019: Det glæder vi os til at spise og drikke!

Roskilde Festival 2019: Det glæder vi os til at spise og drikke!
Aarhusianeren

Roskilde har altid været lig musik. De seneste år er Roskilde også blevet lig med et enormt udvalg af mad og drikke! Festivalens 130.000 deltagere gør den til Danmarks, midlertidigt, fjerdestørste by – og alle de munde skal jo mættes.

Artiklen er bragt i samarbejde med vores gode venner på Migogkbh, der også dækker årets Roskilde Festival tæt.

LÆS OGSÅ: Roskilde 2019: Udfordrer gæsterne med orange øl og grønne madvalg

De gode gamle

En hel perlerække af kendte og populære restauratører tager, også i år, turen til Roskilde:

  • Cock’s & Cows, Duck It, DØP, Food Squad, Gorm’s, Grød.
  • Halifax, Hooked, Kiin Kiin, Kuma, Malbeck, Meyers.
  • Letz Sushi, Mæxico, OliOli og Snack & Blues (Halloumi-burgeren er absurd god)

 

 

Faktisk er det så meget mad på Roskilde Festivalen nu, at der bliver arrangeret deciderede Food-Tours. 6 Food Tours med hvert sit tema, kan man komme med på i år. Der er to prisklasser – 160,- og 300 kr., og man besøger minimum tre forskellige steder. Se mere her.

Der er også picnic lige foran Orange Scene d. 4. juli kl. 11.00. Det foregår på tæpper og med picnickurve. Se mere her.

LÆS OGSÅ: Skål: Roskilde Festival får alkoholfri bar og ny økologisk øl

 

Årets nyheder

I år er der endnu engang masser af nyheder på programmet – vi glæder os til at sige goddag til:

  • California Kitchen, GAZA Grill, Grab’n’ Go Burgers, Grill-Festen, Hey Darling.
  • Klimavenligt Folkekøkken, Kutling & Ukrudt, Laudrup Vin, Miss Mums.
  • Scrægg, Simple Feast FC, Snail’n’Chips boden, Souvlaki Stories, Vex mex og Wild Kiwi Pies debuterer på Roskilde.
  • Roskilde Festival får også sin egen øl. Den får navnet Tuborg Orange og bliver en rigtig sommerøl, som er frugtig og smager af mango, grapefrugt og lime.

 

 

Det er ikke hver dag, at Tuborg lancerer en ny variant, og vi glæder os til at lancere Tuborg Orange. Tuborg Orange er brygget udelukkende til Roskilde i begrænset mængde, så vi forventer faktisk, den bliver udsolgt. Vi glæder os lige frem til at se, hvor hurtigt det går – siger Mads Egeholm Bach, Brand Manager for Tuborg

 

Alternative mad-projekter

Der er selvfølgelig også andre sjove gastro-events på Roskilde:

  • Meyers boden ved Avalon holder fede kurser – der er bagekurser for de morgenfriske, der er både ølandsboller og kanelsnurrer på programmet.
  • Der er også Meyers grøntværksted, hvor planteriget får en ordentlig omgang.

Og så er der mulighed for at lære at lave den ikoniske øko-flæskestegssandwich fra bunden, som Meyers sælger 20.000 af hvert år.

LÆS OGSÅ: Den har du ikke set før: OLIOLI tager til Roskilde Festival med vild poké

Gratis mad-orienteringsløb

Igen i år laver Rub&Stub i samarbejde med Suhrs Højskole deres Suhrs Food Race. Det er et mad-orienteringsløb med fokus på bæredygtig madkultur. Løbet kommer til at foregå 2. juli på camping. Deltagerne får ved endt deltagelse et helt støbt måltid. Oplevelsen er gratis og der er plads til 200 deltagere, som dukker op på dagen. Læs mere her.

Innovation

Roskilde Festival og Innovationsfonden giver for tredje år i træk en stribe virksomheder mulighed for at videreudvikle deres innovative idéer ved at bruge festivalen som et gigantisk testlaboratorium.

Blandt andet kan man kan tilberede pandekager, popcorn eller medbragt mad på Heliacs solkomfur på to bålpladser i Clean Out Loud-området.

Wholi Foods kører festivalpladsen rundt i et cykelkøkken og får feedback fra gæsterne på deres insektbøf. Haché Burger sætter også en insektburger på menuen.

Man kan også teste ægte slow-food, når der er snegle på menuen hos Snail n ́Chip. Dog er selve sneglen ”camoufleret” lidt i øl-dej i en fast-food version, så begyndere tør kaste sig ud i denne smagsoplevelse.

Tjek CO2

En nyhed er, at hver enkelt bod i 2019 indtaster deres menu i CarbonAte, som derefter beregner CO2-belastningen. Så kan man som kunde træffe et klimavalg og måske gå uden om klimasyndere. Ligesom sidste år har alle madboder Guldmærke i økologi – og en nyhed er, at festivalens egne barer nu også er mindst 90 procent økologiske.

Musik – jo tak, det er der også en hel del af…

 

 

THAT ORANGE FEELING – VI ER KLAR, ER DU?

Stik os en kommentar

Smid en kommentar