Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Gastromand.dk | 19. marts 2024

Scroll to top

Top

15 kommentarer

GM Anmelder: Et lidt for Folkeligt køkken

I anledning af åbningen af Nordens Folkekøkken i Jægergårdsgade 6 i Århus “genoptrykker” vi anmeldelsen af Nordens Folkekøkken Aalborg anno 8. marts 2009. Har du allerede prøvet kræfter restauranten i Århus eller har du planer herom, hører vi meget gerne fra dig i en kommentar:)

Det “folkelige” koncept er klart: Med udgangspunkt i det klassiske nordiske køkken serveres god mad og vin til rimelige penge – 2 retter med 2 glas vin, 200 kr., 3 retter med 3 glas vin, 300 kr. osv. Køkkenchefen er Johan Bülow som også svingede den store grydeske da restauranten hed Madkonsortiet.

Forventninger var forholdsvis høje efter at have læst Nordjyskes anmeldelse af Nordens Folkekøkken, men lad det være sagt med det samme, denne aften blev forventningerne meget langt fra indfriede.

Denne torsdag i vinterferien var der ikke en eneste ledig plads i den lavtloftede restaurant og det betyder mange mennesker på et forholdsvist lille område – uden at det dog virkede generende for andre end den meget travle tjener, der havde problemer med at komme ind mellem bordene for at servere.

Hele bordet bestilte 5 retter med dertilhørende vinmenu ad libitum (kan man sige nej til det for kun 100 kr. ekstra), så der var lagt op til en underholdende aften.

Som det nærmest er standard, var der brød, smør og isvand på bordet.

1. ret, Cremet persillerodssuppe med croutoner og kørvel var ok uden dog at være prangende – lidt for sød og lidt for vandet. Den tilhørende rosévin er jeg ikke den rette til at bedømme, da jeg bare ikke er den stor roséfan. Derfor tænkte jeg heller ikke over, at der ikke blev fyldt i glasset da det var tomt. Dette kunne dog ikke helt undgås, efter at ventet de første 20 minutter på næste ret – Stegt rødfisk med blomkålspuré, rå blomkål, syltede blomkålsstængler, brunet smør og purløg uden hverken at have fået fjernet tallerkener, nyt brød på bordet eller smagt yderligere på “ad libitum druen”. Bordet umiddelbart bag mig var heller ikke helt tilfredse, hvorpå de fik at en af tjenerne havde meldt sig syg – fair nok vi væbner os med tålmodighed, det var trods alt vinterferie og aftenen stod udelukkende i hyggens tegn.

10 min. senere blev vores tallerkener endelig fjernet og vi fik serveret den meget velsmagende fisk med en lækker siciliansk hvidvin (efter at have bedt pænt om det, fik vi også en ny omgang brød, men da var også første og eneste gang og vi blev trætte af at spørge) – en lækker oplevelse hvis ikke det havde været for den store mængde fiskeskæl der var i samtlige serveringer. Når man har fisket (haha) de første 10 stykker ud af munden bliver man lidt træt af det.

Igen måtte vi vente længe på at få fjernet vores brugte tallerkener, og da det skete var det vist på tide at minde tjeneren om, at vi havde bestilt vinmenu ad libitum – vi kunne jo godt lide den sicilianske Grillo & Inzolia Igt 2009:).

3. ret var Sprængt kalvespidsbryst med salat, peberrodscreme, rødbede, rugbrødscroutoner og karse.

Da jeg er stor fan af både spidsbryst og peberrod havde jeg glædet mig meget til denne ret – Især mine medspisere var dog skuffede over den lidt anonyme smag i netop de to elementer. De grønne “kugler” I kan se på tallerkenen er agurk, som virkede fuldstændig malplaceret i retten (og som var eneste element der heller ikke stod på menukortet). Til retten blev serveret en letbenet Toscansk rødvin. Jeg tror i øvrigt, at det var på dette tidspunkt at vi hilste på den første af en række myrer, som momentvis indfandt sig på bordet…

Mens vi nød vores 2. glas af den Toscanske letbener, ankom der endelig endnu en tjener, hvilket jeg tror såvel gæster som det arbejdende personale var lettede over.

Vi havde nu fået aftenens 3 første serveringer, men der var altså plads til meget mere (og bedre). Hovedretten bestod af (perfekt stegt, men absolut ikke mørt rosa) kalvefilet, (lidt for) dampet gulerod, syltede løg, saltbagt selleri, (go’ og velsmagende) skysauce og kartoffelkompot.

Serveringen var absolut ikke pæn (jeg har taget første bid af kartoflen) og som I kan læse ud af mine, måske lidt for spydige, paranteser var tilberedningen langtfra i top – det er mig stadig en gåde hvordan et stykke saltbagt selleri kan blive så sejt og gummiagtigt at skære og tykke i – man kan lige frem fornemme det på billedet. Smagen, skal det dog retfærdigvis siges, var god og vi fik rigeligt af den tilhørende udmærkede Rosso Piceno DOC 2007, Velenosi.

Umiddelbart efter desserten var kommet på bordet indtrådte aftenens højdepunkt rent underholdningsmæssigt, da kæresten fløj op fordi hun troede der var faldet en edderkop ned i hendes netop ankomne tallerken – tjeneren som jo stod bagved kunne dog forsikre om, at det blot var “fnulder” fra radiatoren som hang over vinduet… Den lader vi lige stå et øjeblik…

Pigerne fik i øvrigt en Mazarinkage, serveret med hvid chokolade, karamel, skovbærsorbet og jernurt som de var ret vilde med. Mændene havde bestilt 8 danske oste,  med oliven og hybenmarmelade og hjemmelavede kommenkiks. Da et andet bord havde gjort tjeneren opmærksom på, at der kun var 7 oste på tallerkenen, var vi forberedte på denne negative bonus (på trods af at tjeneren ikke gjorde os opmærksomme på det). Ostene var fine men dog lidt for varme efter min smag. Den tilhørende Montepulciano d´Abruzzo DOC 2008, Farnese var som forventet din Webmasters favorit blandt aftenens vine!

Hvor stor en tilhænger jeg end er af idéen med det klassiske nordiske køkken og “100 kr. pr. ret med vin”-konceptet, kan jeg simpelthen ikke tvinge mere end 2 baconslices ud af mig – Den lange ventetid, manglende brød, manglende opfyldning af vin, myrer, “fnulder” osv. trækker altså ned fra de 3, som maden ellers berettiger til. Sjældent har jeg været så skuffet efter en restaurantoplevelse.

Nordens Folkekøkken bør have en chance for at bevise, at der var tale om en engangsforestilling, men vi var alle enige om, at det ikke bliver foreløbigt.

Sidst men ikke mindst bør jeg måske bemærke at ovenstående ikke blot er et udtryk for en dårlig dag hos Webmasteren eller en mislykket date, således har samtlige 5 medspisere erklæret sig enige i ovenstående kritik.

 

Nordensfolkekøkken.dk


Stik os en kommentar

Kommentarer

  1. Anders

    Det er sådan en anmeldelse, som godt nok sætter forventningerne noget ned.

    Jeg har læst Stiftidendes anmeldelse i forbindelse med åbningen hernede i Århus og er stadig fast besluttet på, at de skal have et besøg. Men puh for en oplevelse. Især fnuller-kommentaren er en grim afslutning på aftenen.

    • Jeg synes da helt sikkert du skal give dem en chance (og så vende tilbage hertil og fortælle om vi blot har været uheldige:).

      Udtalelser som denne fra aoa.dk skinnede ikke ligefrem igennem den aften i Aalborg:

      “Fokus er på det, der er vigtigt, nemlig maden og vinen. Derfor har vi ikke hvid dug på bordet, ligesom vi heller ikke har investeret i dyre glas og service. Mad, vin og service er vores prioriteter”.

  2. Det er en rigtig god anmeldelse og jeg vil lige skyde mit med til debatten.

    Når nogen spiser ude hos mig (ikke min restaurant, men mit køkken), så nyder jeg den respons der er mellem gæsten og mig, da det betyder meget for mig som kok at folk er glade for det de får serveret.

    Hvis en gæst bliver serviceret med mad, der ikke lever op til enten restaurantens eller sit eget krav, så har køkkenet en hvis “ret” til at få det at vide, enten af gæsten, via tjeneren eller af gæsten selv – det er min personlige holdning og jeg ville blive en smule skuffet hvis jeg fandt ud af at der lå en anmeldelse, enten dårlig eller god, og jeg intet fik at vide om det – for hvis jeg ikke modtager kritik for mit arbejde, enten god eller dårlig, bliver tingene aldrig bedre.

    De bedste hilsner,
    Kristian

    • Du har ret i at det er en fordel for restauranten at få kritik, om det er en ret er jeg lidt i tvivl om.

      I det givne tilfælde tror jeg dog ikke, at der var nogen i restauranten, hverken gæster eller personale, der var i tvivl om, at det ikke lige var dagen.

  3. Jens Rasmussen

    @Anders & webmasteren

    ser først jeres svar nu grundet en ferierejse til Edinburgh :)

    Nå ja det er helt klart og bestemt ikke for at de skal have chancen for at lave censur eller komme med indsigelser. Men alene for at de kan rette op på evt. fejl som du påpeger i anmeldelsen. Det må jo være dejligt for et spisested at have den respons fra en kunde.

  4. Chefen

    “Ærgeligt og skuffende” er ordene der byder sig. Konceptet om et folkekøkken med nordiske råvarer anrettet simpelt uden den store finesse forekommer rigtig under økonomisk recession, men realiseringen synes tilsyneladende ikke at blive indfriet. Imidlertid må jeg sige, at min oplevelse, som ligger en 3 måneder tilbage, er beslægtet hvad angår ramme/service, men bestemt ikke på maden. Vi var på 4 fire retter, som alle var vellavede og uprætentiøse – altså lovede ikke mere end hvad man kunne se på tallerkenen.

  5. Hmmm, lyder sQ ikke for godt…men tillykke med kvindernes kampdag…øh din fødselsdag :)

    • Jo tak, jeg var meget splittet om jeg skulle på barrikaderne og brænde bh’en eller jeg skulle tage på restaurant og blive vartet op – gæt selv hvad jeg valgte… :)

  6. Jeg er helt enig med jer i, at en restaurant bør informeres om en evt. anmeldelse og det er de selvfølgelig også blevet.

    Som Anders også bemærker bør det dog ikke være for at undgå dårlige fremtidige anmeldelser, men i håbet om at det ikke gentager sig for andre gæster.

    Tak for fødselsdagshilsenen – satser på at fejre mig selv med et nyt restaurantforsøg:)

    PS. Kan I så få uploadet nogle profilbilleder!

  7. Det lyder da som noget af en grim oplevelse, manglende service og fiskeskæl er aldrig sjovt. Jeg troede ellers at der var kommet styr på det, efter at navn og stil var blevet skiftet, qua anmeldelser i diverse Nordjyske medier, men det lader til at alt er ved det gamle.

    Og til Jens, selvfølgelig skal en restaurant have af vide, når der ryger en anmeldelse online et eller andet sted, som en service – men det burde da ikke være for at stedet kan redde deres røv over en ny grim anmeldelse, men for at kommende gæster kan få en god oplevelse. Det er vel ikke for restaurantens skyld, at man smider nogle ord online, men for kommende gæster, som kan læse lidt om, om deres restaurantvalg er godt eller helt ved siden af?

    Og til sidst, tillykke med fødselsdagen Anders, hav en dejlig dag!

  8. Jens Rasmussen

    sådan en oplevelse bør man jo næsten skrive til det pågældende sted så de har en chance for at forsvare sig/give en kommentar, det vil de måske sætte pris på fordi i næste uge kan det være en anmelder fra en anden avis som får samme oplevelse som dig.

Smid en kommentar