Gastromand.dk | 27. July 2017

Scroll to top

Top

Ingen kommentarer

Gastromand smager: A “Lidl” Hatherwood Craftbeer

Gastromand smager: A “Lidl” Hatherwood Craftbeer
Familiefaren

For et par uger siden skulle der smages øl til den helt store Guldmetalje hvor jeg havde inviteret en flok venner til smagning. Der var lignet op med øl, snacks og masser af solskin! Alt i alt opskriften på den perfekte eftermiddag, aften og ja – nat!

Hatherwood Craftbeer laver en række forskellige øl, hvor vi mest bevæger os i IPA og Ale området, dog har de også en outsider – en Ginger Beer, hvor du måske kender typen. Til denne test var opgaven fra vores Supermarked ret simpel – drik en masse øl og fortæl os hvad du synes. Inden vi starter så må jeg sige, at det var med paraderne oppe og med skeptisk, for øllene kommer fra det tyske supermarked Lidl, som de fleste nok forbinder med discount, og så kan man vel ikke sælge øl vel eller kan de? Svaret kommer senere i indlægget…#cliffhanger

Hvordan?

Jeg havde inviteret 6 venner, hvor der var 2 kvinder i blandt, for ja – I kvinder drikker jo også øl. Alt var lagt på køl og dertil fik vi nogle snacks dertil. Der blev drukket og smagt, jeg havde dog valgt ikke at afslørede hvor øllene var fra før til sidst, da jeg ville have en helt ærlig mening! Jeg valgte ikke at bruge point, da sammenlignings grundlaget ikke var til stede ved de 5 forskellige øl.

Vores kandidater

Hatherwood Green Gecko IPA 14.95 kr.

Familiefaren: Vi starter med en IPA, som jeg personligt er begyndt at holde vildt meget af. Flot farve – gylden rød og hvidt skum med 5 % alkohol. Min første indskydelse er, at der er temmelig meget citrus og godt med “humle” i smagen – masser af bitterhed i eftersmagen, men bestemt ikke for meget.

Hatherwood Green Gecko IPA…

Gæsterne: Både mænd og kvinder synes godt om denne øl! “Dejligt frisk i smagen” er første kommentar. “God øl, nem at drikke, men samtidig også karakteristisk”. Jeg kunne frygte, at dette ikke var en øl for kvinderne, men gæsterne her var bestemt tilfredse.

4/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Hatherwood Amber Adder Ale 14.95 kr.

Familiefaren: Jeg har det lidt svært med Ale – og ja, det er mig og ikke ensbetydende med, at øllen ikke er god. Denne Ale med 4,3 % alkohol har en flot farve men ikke specielt mørk når vi snakker Ale. Masse af malt og lidt brændt karamel i duten. Den forekommer mig ikke så humlet men er stadigvæk bitter og har lidt sødmefuld. En ganske god Ale, men for mig alt for lidt kulsyre, og så bliver det svært for mig – i hvert fald skal man vende sig til det. Da jeg var i Irland oplevede jeg samme, hvor det ofte var sådan, at øllene var en kende “flade”, men efter nogle dage, så var det helt naturligt.

Hatherwood Amer Ale…

Gæsterne: Denne øl var klart mest til mændene og lidt mindre for kvinderne. “Ganske god Ale, men ikke videre inspirerende”. “God smag men mangler lidt karakter”. Der var også enighed om, at der manglede lidt kulsyre, men nogle stykker insisterede dog på, at en Amber Ale skulle være sådan, og hånden på hjertet så er de mere erfarne end mig, så vi lytter på dem.

3/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Hatherwood Ginger Grizzly 16.95 kr.

Så kommer vi til en outsider – en Ginger Beer og med alkohol i! Nogle er nemlig uden alkohol, men denne holder 4 %.

Familiefaren: Det er en lækker sommerøl, men ikke mere end det og ikke én som jeg ville drikke på andre tidspunkter end i den bagende sol og formegentlig kun én enkelt (eller to-tre stykker – men så heller ikke flere). Den har en god duft og gennemtrængende smag af ingefær, hvilket er virkelig godt – det betyder nemlig, at den relativ søde øl ikke bliver “oversød” men holdes i ro af den skarpe ingefær. For mig trækker det væsentlig op.

Kunne godt blive et sommerhit!

Gæsterne: “Uha den er farlig den her! – en spand is og 10 af dem her er vist opskriften på en god sommerdag!” er en af de første kommentarer fra en af kvinderne. Både mænd og kvinder er her helt enige om, at det ikke er en “stor” øl men for pokker den en læskende og lækker at hælde ned! Godt gået!

4/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Hatherwood Irish IPA 19.95 kr.

Endnu en IPA rammer bordet og dette er Irish IPA med 6% alkohol.

Familiefaren: Det er en god IPA og her er vi nok nået til min personlige favorit. Denne “Irish IPA” er ikke helt så tør og humlet som Green Gecko hvilket passer mig godt. Den har noget med frugt og godt med alkohol (ikke at det er en afgørende faktor) – men lige her passer det faktisk godt. For mig er frugten mere i den sødelig del frem for citrus og sammen med malten er det faktisk temmelig awesome.

Gæsterne: “God IPA og præcis som jeg gerne vil have min øl”. “Den har en lidt voldsomt eftersmag” – her var det mest mændene som følte kærlighed for denne Irish IPA. Der er dog ingen tvivl om, at øllen er god og nok én af de bedste i smagningen.

Irish IPA…

5/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Hatherwood Irish Pale Ale 17.95 kr.

Vores sidste øl i smagningen er en Pale Ale som holder 4,5 % alkohol.

Familiefaren: På mine lidt ældre dage er jeg faktisk blevet mere fan af humle end jeg var før, og denne har mindre end Irish IPA, det gør den bestemt ikke dårligere, det giver den bare en anden karakter. Den har masser af frugt men mere i den bitre ende, hvor jeg nok finder Irish IPA bedre i mit univers. Dog er den bestemt værd at kaste sig over og give et skud.

Irish Pale Ale…

Gæsterne: “Dejlig øl – nem at drikke!” Det virkede lidt til, at rollerne på Irish IPA og Irish Pale Ale var byttet om, for kvinderne fandt denne bedre, og årsagen blev forklaret med, at der var mindre alkohol, den var “nemmere” at drikke og havde mere frugt i smagen. Igen er smag jo meget subjektiv, for jeg tænker lidt det var omvendt…

4/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Det hele handler om image…

Derfor er det også med armlængde og med paraderne oppe, at vi vælger at kigge på øl fra Lidl, for det er jo dybest set ikke et supermarked som en Gastromand vil bevæge sig i vel? Nej vi skal i Irma og Menu ikke? Lad os lige bakke tilbage og kigge på fakta. Sagen er nemlig den, at så længe varene er af god kvalitet og der er et godt udvalg af økologi, så kan en Gastromand bevæge sig hvor som helst – dog skal der være godt med våde vare på hylderne, og det er der kommet nu. Tidligere på året havde Lidl’s initiativ fået opbakning af den irske ølekspert Rory Lawton, som vist også har medvirket til at udvikle dette brand. Vi ser det som et forsøg på, at Lidl ønsker at trække sig image i en ny og spændende retning.

Blot nogle få af vores kapsler fra denne dag…

Hvor skal man starte?

Jeg tolker lidt dette tiltag som et skifte for Lidl, hvor jeg tænker, at de vælger at starte med at introducere hvad der forhåbentlig blot er første bølge af nye produkter, hvor der fokuseres på kvalitet. Om befolkningen er klar til at embrace er så næste spørgsmål, som er svært at svare på allerede nu. En hurtig google-søgning viser dog, at flere bloggere og forskellige sites er begyndt at rate disse øl og anmeldelserne er faktisk ikke dårlige så reelt vil jeg mene, at første del af rejsen er opnået for Lidl nu kommer næste del af rejsen så, hvor modtagernes mindset skal ændres og Lidl og kvalitetsøl til fornuftige penge skal indgå i samme sætning.

Dommen

Da jeg afslørede for gæsterne at øllene kommer fra Lidl og ligger til priser mellem 14.95 og 19.95 kr blev. der stille og trukket på smilebåndet. Første indskydelse var, “Det er sgu da ikke så dumt!” og næste var “Nej slet ikke når prisen ligger så lavt!” Der var enighed om, at det ikke var øl i verdensklasse og at nogle var bedre end andre, men alt i alt nogle virkelig gode bud på kvalitetsøl til gode penge. Vores bud er, at vi synes du skal prøve selv, du er sikkert ikke enig i vores karakterer, men jeg tror du vil blive overrasket.

Du kan læse mere om Lidl og Hatherwood Craftbeer her – Skål!

Smid en kommentar