Gastromand.dk | 23. September 2018

Scroll to top

Top

Ingen kommentarer

Gastromand smager: A “Lidl” Hatherwood Craftbeer

Gastromand smager: A “Lidl” Hatherwood Craftbeer
Familiefaren

For et par uger siden skulle der smages øl til den helt store Guldmetalje hvor jeg havde inviteret en flok venner til smagning. Der var lignet op med øl, snacks og masser af solskin! Alt i alt opskriften pĂĽ den perfekte eftermiddag, aften og ja – nat!

Hatherwood Craftbeer laver en rĂŚkke forskellige øl, hvor vi mest bevĂŚger os i IPA og Ale omrĂĽdet, dog har de ogsĂĽ en outsider – en Ginger Beer, hvor du mĂĽske kender typen. Til denne test var opgaven fra vores Supermarked ret simpel – drik en masse øl og fortĂŚl os hvad du synes. Inden vi starter sĂĽ mĂĽ jeg sige, at det var med paraderne oppe og med skeptisk, for øllene kommer fra det tyske supermarked Lidl, som de fleste nok forbinder med discount, og sĂĽ kan man vel ikke sĂŚlge øl vel eller kan de? Svaret kommer senere i indlĂŚgget…#cliffhanger

Hvordan?

Jeg havde inviteret 6 venner, hvor der var 2 kvinder i blandt, for ja – I kvinder drikker jo ogsĂĽ øl. Alt var lagt pĂĽ køl og dertil fik vi nogle snacks dertil. Der blev drukket og smagt, jeg havde dog valgt ikke at afslørede hvor øllene var fra før til sidst, da jeg ville have en helt ĂŚrlig mening! Jeg valgte ikke at bruge point, da sammenlignings grundlaget ikke var til stede ved de 5 forskellige øl.

Vores kandidater

Hatherwood Green Gecko IPA 14.95 kr.

Familiefaren: Vi starter med en IPA, som jeg personligt er begyndt at holde vildt meget af. Flot farve – gylden rød og hvidt skum med 5 % alkohol. Min første indskydelse er, at der er temmelig meget citrus og godt med “humle” i smagen – masser af bitterhed i eftersmagen, men bestemt ikke for meget.

Hatherwood Green Gecko IPA…

GĂŚsterne: BĂĽde mĂŚnd og kvinder synes godt om denne øl! “Dejligt frisk i smagen” er første kommentar. “God øl, nem at drikke, men samtidig ogsĂĽ karakteristisk”. Jeg kunne frygte, at dette ikke var en øl for kvinderne, men gĂŚsterne her var bestemt tilfredse.

4/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Hatherwood Amber Adder Ale 14.95 kr.

Familiefaren: Jeg har det lidt svĂŚrt med Ale – og ja, det er mig og ikke ensbetydende med, at øllen ikke er god. Denne Ale med 4,3 % alkohol har en flot farve men ikke specielt mørk nĂĽr vi snakker Ale. Masse af malt og lidt brĂŚndt karamel i duten. Den forekommer mig ikke sĂĽ humlet men er stadigvĂŚk bitter og har lidt sødmefuld. En ganske god Ale, men for mig alt for lidt kulsyre, og sĂĽ bliver det svĂŚrt for mig – i hvert fald skal man vende sig til det. Da jeg var i Irland oplevede jeg samme, hvor det ofte var sĂĽdan, at øllene var en kende “flade”, men efter nogle dage, sĂĽ var det helt naturligt.

Hatherwood Amer Ale…

GĂŚsterne: Denne øl var klart mest til mĂŚndene og lidt mindre for kvinderne. “Ganske god Ale, men ikke videre inspirerende”. “God smag men mangler lidt karakter”. Der var ogsĂĽ enighed om, at der manglede lidt kulsyre, men nogle stykker insisterede dog pĂĽ, at en Amber Ale skulle vĂŚre sĂĽdan, og hĂĽnden pĂĽ hjertet sĂĽ er de mere erfarne end mig, sĂĽ vi lytter pĂĽ dem.

3/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Hatherwood Ginger Grizzly 16.95 kr.

SĂĽ kommer vi til en outsider – en Ginger Beer og med alkohol i! Nogle er nemlig uden alkohol, men denne holder 4 %.

Familiefaren: Det er en lĂŚkker sommerøl, men ikke mere end det og ikke ĂŠn som jeg ville drikke pĂĽ andre tidspunkter end i den bagende sol og formegentlig kun ĂŠn enkelt (eller to-tre stykker – men sĂĽ heller ikke flere). Den har en god duft og gennemtrĂŚngende smag af ingefĂŚr, hvilket er virkelig godt – det betyder nemlig, at den relativ søde øl ikke bliver “oversød” men holdes i ro af den skarpe ingefĂŚr. For mig trĂŚkker det vĂŚsentlig op.

Kunne godt blive et sommerhit!

GĂŚsterne: “Uha den er farlig den her! – en spand is og 10 af dem her er vist opskriften pĂĽ en god sommerdag!” er en af de første kommentarer fra en af kvinderne. BĂĽde mĂŚnd og kvinder er her helt enige om, at det ikke er en “stor” øl men for pokker den en lĂŚskende og lĂŚkker at hĂŚlde ned! Godt gĂĽet!

4/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Hatherwood Irish IPA 19.95 kr.

Endnu en IPA rammer bordet og dette er Irish IPA med 6% alkohol.

Familiefaren: Det er en god IPA og her er vi nok nĂĽet til min personlige favorit. Denne “Irish IPA” er ikke helt sĂĽ tør og humlet som Green Gecko hvilket passer mig godt. Den har noget med frugt og godt med alkohol (ikke at det er en afgørende faktor) – men lige her passer det faktisk godt. For mig er frugten mere i den sødelig del frem for citrus og sammen med malten er det faktisk temmelig awesome.

GĂŚsterne: “God IPA og prĂŚcis som jeg gerne vil have min øl”. “Den har en lidt voldsomt eftersmag” – her var det mest mĂŚndene som følte kĂŚrlighed for denne Irish IPA. Der er dog ingen tvivl om, at øllen er god og nok ĂŠn af de bedste i smagningen.

Irish IPA…

5/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Hatherwood Irish Pale Ale 17.95 kr.

Vores sidste øl i smagningen er en Pale Ale som holder 4,5 % alkohol.

Familiefaren: Pü mine lidt Ìldre dage er jeg faktisk blevet mere fan af humle end jeg var før, og denne har mindre end Irish IPA, det gør den bestemt ikke dürligere, det giver den bare en anden karakter. Den har masser af frugt men mere i den bitre ende, hvor jeg nok finder Irish IPA bedre i mit univers. Dog er den bestemt vÌrd at kaste sig over og give et skud.

Irish Pale Ale…

GĂŚsterne: “Dejlig øl – nem at drikke!” Det virkede lidt til, at rollerne pĂĽ Irish IPA og Irish Pale Ale var byttet om, for kvinderne fandt denne bedre, og ĂĽrsagen blev forklaret med, at der var mindre alkohol, den var “nemmere” at drikke og havde mere frugt i smagen. Igen er smag jo meget subjektiv, for jeg tĂŚnker lidt det var omvendt…

4/6 Gastromands Bedømmelse' width=

Det hele handler om image…

Derfor er det ogsĂĽ med armlĂŚngde og med paraderne oppe, at vi vĂŚlger at kigge pĂĽ øl fra Lidl, for det er jo dybest set ikke et supermarked som en Gastromand vil bevĂŚge sig i vel? Nej vi skal i Irma og Menu ikke? Lad os lige bakke tilbage og kigge pĂĽ fakta. Sagen er nemlig den, at sĂĽ lĂŚnge varene er af god kvalitet og der er et godt udvalg af økologi, sĂĽ kan en Gastromand bevĂŚge sig hvor som helst – dog skal der vĂŚre godt med vĂĽde vare pĂĽ hylderne, og det er der kommet nu. Tidligere pĂĽ ĂĽret havde Lidl’s initiativ fĂĽet opbakning af den irske ølekspert Rory Lawton, som vist ogsĂĽ har medvirket til at udvikle dette brand. Vi ser det som et forsøg pĂĽ, at Lidl ønsker at trĂŚkke sig image i en ny og spĂŚndende retning.

Blot nogle fĂĽ af vores kapsler fra denne dag…

Hvor skal man starte?

Jeg tolker lidt dette tiltag som et skifte for Lidl, hvor jeg tÌnker, at de vÌlger at starte med at introducere hvad der forhübentlig blot er første bølge af nye produkter, hvor der fokuseres pü kvalitet. Om befolkningen er klar til at embrace er sü nÌste spørgsmül, som er svÌrt at svare pü allerede nu. En hurtig google-søgning viser dog, at flere bloggere og forskellige sites er begyndt at rate disse øl og anmeldelserne er faktisk ikke dürlige sü reelt vil jeg mene, at første del af rejsen er opnüet for Lidl nu kommer nÌste del af rejsen sü, hvor modtagernes mindset skal Ìndres og Lidl og kvalitetsøl til fornuftige penge skal indgü i samme sÌtning.

Dommen

Da jeg afslørede for gĂŚsterne at øllene kommer fra Lidl og ligger til priser mellem 14.95 og 19.95 kr blev. der stille og trukket pĂĽ smilebĂĽndet. Første indskydelse var, “Det er sgu da ikke sĂĽ dumt!” og nĂŚste var “Nej slet ikke nĂĽr prisen ligger sĂĽ lavt!” Der var enighed om, at det ikke var øl i verdensklasse og at nogle var bedre end andre, men alt i alt nogle virkelig gode bud pĂĽ kvalitetsøl til gode penge. Vores bud er, at vi synes du skal prøve selv, du er sikkert ikke enig i vores karakterer, men jeg tror du vil blive overrasket.

Du kan lĂŚse mere om Lidl og Hatherwood Craftbeer her – SkĂĽl!

Smid en kommentar